Wychowanie przez sztukę
15-12-2021 20:45 | Autor: GB
Już od blisko 20
lat co roku organizowane jest jednodniowe intensywne seminarium dla
nauczycieli przedmiotów humanistycznych, szkolnych koordynatorów
edukacji kulturalnej i animatorów kultury. Organizatorami są: Galeria
Działań SMB „Imielin” i Warszawskie Centrum Innowacji
Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
W tym roku seminarium odbyło
się 10 grudnia i jak zwykle program obejmował multimedialne formy
prezentacji i szeroki zakres zagadnień kultury.
Z powodu zagrożenia
epidemicznego seminarium przeprowadzone zostało nie na wystawie w
Galerii Działań, lecz on-line. Dlatego najpierw pokazano film ukazujący
wystawę Patrycji Masiarz „Krawędź światła”, aktualnie prezentowaną w
Galerii Działań. Pierwszy wykład, dr Macieja Dowgiela, „Storytelling w
praktyce dydaktycznej – szanse i możliwości” przedstawił potencjał
edukacyjny historii opowiadanych, zawierał także elementy warsztatu
spontanicznego kreowania opowieści. Wykład dr hab. Elżbiety
Wierzbickiej-Piotrowskiej „Status języka polskiego w epoce przemian nie
tylko cywilizacyjnych. Język – obrońca wartości czy ich mimowolna
ofiara?” obejmował nie tylko zagadnienia wymienione w tytule, lecz
także liczne przykłady nowych zjawisk we współczesnym języku. Takie
choćby jak – „karnawalizacja języka”, której niekoniecznie powinniśmy
ulegać. Dwa inne wystąpienia na seminarium związane były z Rokiem
Stanisława Lema. Dr Karol Jachymek w sugestywny sposób przestawił
„Fenomen Stanisława Lema w popkulturze”. Natomiast Grzegorz Borkowski i
Jan Pieniążek zaprezentowali „Światy Stanisława Lema w sztuce
współczesnej”. Przedstawili dwa przykłady odmiennych sposobów
nawiązania w sztukach wizualnych do jednej powieści Lema – „Powrót z
gwiazd”. Pierwszy dotyczył indywidualnej wystawy Jana Pieniążka w
warszawskiej galerii XX1, drugi – ogólnopolskiego Biennale Sztuki w
Piotrkowie Trybunalskim. Kuratorzy seminarium: Hanna Wiśniewska –
konsultantka w zakresie języka polskiego (WCIES) i Jacek Fredo Ojda –
kierownik artystyczny Galerii Działań. Seminarium zorganizowano przy
wsparciu finansowym Wydziału Kultury m. st. Warszawy dla Dzielnicy
Ursynów.
|

|
|
|
Udostępniamy krótką animacje prezentującą aktualną wystawę w Galerii Działań.
Montaż Jana Pieniążka.
Patrycja Masiarz (Radziszewska) Krawędź światła
https://youtu.be/y-UcneiyBzw |

|
|
|
Zapraszamy na:
Doroczną Wystawę Prac Plastycznych
Dzieci i Młodzieży Pracowni Sztuki Dziecka Galerii Działań
Pracownia
prowadzona przez art.plastyka Irenę Moraczewską oraz art.plastyka Katarzynę
Derkacz-Gajewską
rysunek, grafika, batik,
malarstwo na jedwabiu, pastel, małe formy rzeźbiarskie, witraż, ceramika,kompozycje przestrzenne, książka artystyczna
|

|
|
|
Okazuje
się, że odwiedzający wystawę są nastawieni dosyć badawczo, w równym
stopniu co samą instalacją akustyczną interesują się bardzo tekstami
artysty prezentowanymi na wystawie.Teksty te są dosyć intrygujące i
radykalne a dotąd praktycznie nieznane. Czyli traktowane są jako ważne
elementy wystawy.
Dlatego
udostepniamy krótkie teksty Włodzimierza Borowskiego prezentowane na
wystawie korespondujące z zagadnieniami, jakie podejmuje ekspozycja:
Włodzimierz Borowski, „Dzieło sztuki nie jest sztuką”,1999
Włodzimierz Borowski, Tomasz Osiński, „Sztuka jest”, 1975
Włodzimierz Borowski, „Awangarda”, 1975
Włodzimierz Borowski, „Wyznanie V”, 1975
Teksty z Archiwum Włodzimierza Borowskiego
|

|
|
|
Zapraszamy na wystawę
Włodzimierz Borowski -
"Safari" re-enactment drugiej instalacji akustycznej z 2007 r.
|

|
|
|
Udostępniamy katalog wystawy Dyfuzje czasu II
|

|
|
|
Zapraszamy na otwarcie wystawy
16 pażdziernika 2020r, godz. 18:00
kurator: Grzegorz Borkowski
|
 |
|
|
Dyfuzje czasu II
Włodzimierz Borowski (oraz Paweł
Ziębaczewski i Weronika Borowska),
Ewa Bloom -
Kwiatkowska, Angelika Fojtuch, Marzenna Kosińska, Zofia Kuligowska,
Paweł Kwiek, Natalia
Lisova, Fredo Ojda, Leszek Przyjemski, Zbigniew Warpechowski
Galeria Działań, SMB Imielin, ul. Marco Polo 1, 02-776 Warszawa,
tel. 22 643 37
Otwarcie wystawy 10 czerwca 2020 roku w godz. 18.00 – 20.00
Tematem wystawy są zastanawiające i
nieoczywiste relacje między sztuką lat 70. (XX wieku) a sztuką dzisiejszą oraz
różne rodzaje dialogów w sztuce między czasem przeszłym i teraźniejszym.
Dyfuzja to z jednej strony termin z dziedziny fizyki, określający spontaniczne
i niekontrolowane przenikanie cząstek materii między dwoma (lub więcej)
ośrodkami, a jednocześnie termin ten obecnie jest też stosowany do zjawisk
przenikania informacji i innowacji w sferze społecznej. Odniesienie dyfuzji do
zagadnień czasu jest oczywiście metaforą, sądzimy jednak, że może być ona
użyteczna do uchwycenia związków między sztuką powstającą obecnie a sztuką z
nieodległej przeszłości.
Dyfuzje czasu nie są wyrazem jakiegoś
rodzaju nostalgii (jako tęsknoty za powrotem do czegoś, co było), bo chodzi tu
o to, żeby właśnie w czasie obecnym znalazły się elementy z przeszłości, by
stały się nie tylko odzyskanym zasobem, lecz zyskały współczesną wibrację,
która pozwoli im być czymś dla teraźniejszości cenniejszym – impulsem! Dzięki
temu mogą stać się aktywne. Dyfuzje czasu rozszczelniają emocjonalne
granice między tym, co było i tym, co
jest teraz.
Sztuka z lat 70. reprezentowana jest na wystawie przez prace Marzenny
Kosińskiej (zegar, 1977, wersja fotograficzna), Pawła Kwieka (Video i
oddech, 1978), Fredo Ojdy (Tworzenie czasu, 1974), Leszka
Przyjemskiego (Pokazy prywatne, 1973) i Zbigniewa Warpechowskiego (Dialog
ze śmiercią, 1976), natomiast sztukę aktualnego czasu przedstawiają prace
Ewy Bloom-Kwiatkowskiej (Gdziekolwiek jesteś Claire B, 2016),
Angeliki Fojtuch, (3kropki Hieronima Boscha, 2007, 2019), Zofii
Kuligowskiej (Sztorm, 2018), Natalii Lisovej (Przedmiot, 2018,
Oddech, 2018) oraz film zrealizowany przez Pawła
Ziębaczewskiego i Weronikę Borowską
(IV
Pokaz Synkretyczny „Ofiarowanie Pieca" – Rekonstrukcja, 2019) na podstawie wystąpienia Włodzimierza
Borowskiego w 1966 roku na Sympozjum Plastyków i Naukowców w Puławach.
Istotne jest, że główną dziedziną twórczości niemal
wszystkich tych artystek i artystów są działania performatywne, bowiem pierwsza
edycja tej wystawy miała miejsce w ramach festiwalu INTERAKCJE w Piotrkowie
Trybunalskim w ubiegłym roku.
Kurator wystawy:
Grzegorz Borkowski
Wystawa czynna do 31 lipca
2020 r.; pon. – pt. w godz. 14.00 –
19.00
Zwiedzanie wystawy możliwe
jest jedynie z zachowaniem aktualnych zasada bezpieczeństwa epidemicznego.
|

|
|
|
KSIĄŻKA
I CO DALEJ
Wystawa
prac studentów i absolwentów Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu,
którzy
studiowali w Pracowni Książki Artystycznej. Na pokazie prezentowane
będą
książki artystyczne, unikatowe obiekty książkowe, animacje liternicze,
filmy wideo.
Większość prac pochodzi z kolekcji Pracowni Książki Artystycznej.
uczestnicy
wystawy:
Joanna
Adamczewska
Magdalena
Bielawska
Katarzyna
Bogusz
Daria
Grabowska
Sonia
Hudokova
Aleksandra
Jurek
Evgieniia
Klemba
Daria
Kruszka
Karolina
Lorek
Mani
Mehrvarz
Barbara
Melnyk
Viktoriya
Pidhurska
Grigorij
Popov
Michał
Strychowski
Katarzyna
Śpikowska
Michalina
Targosz
Katarzyna
Wąsowska
Tomasz
Wilmański
Weronika
Wronecka
Pracownia
Książki Artystycznej działająca w Katedrze Interdyscyplinarnej na
Wydziale
Edukacji Artystycznej i Kuratorstwa UAP w swoich głównych założeniach
edukacyjnych kładzie nacisk na wypracowanie kreatywnego stosunku
studentów do
problematyki związanej z zagadnieniami związanymi z książką artystyczną
i szeroko
pojmowaną poezją wizualną. Prace realizowane w pracowni są związane
zarówno z
kodeksową książką artystyczną (gdzie studenci wykorzystują swoje
doświadczenia
z zakresu malarstwa, fotografii, rysunku etc.), oraz z unikatowymi
obiektami
książkowymi, jak i z kształtowaniem utworów literniczych z zakresu
poezji
wizualnej, dźwiękowej, animacji literniczej czy hipertekstu.
Podstawowym kryterium
myślenia w pracowni jest problem sztuki, a w wykonywanych przez
studentów
pracach semestralnych istotna jest umiejętność wykorzystania medium,
jakie
stanowi w tym wypadku szeroko rozumiana książka (jej forma, zawartość
intelektualna i wizualna) oraz nieodłącznie, od wieków z nią związanych
–
liter, słów, tekstu.
kurator wystawy:
Dr hab. Tomasz Wilmański
Prof.
UAP
współpraca:
Joanna Adamczewska
Filmy wideo:
Rzutnik 1
1 Magdalena
Bielawska („Pomiędzy
literami”)
2 Sonia
Hudokowa („Ursonate
wg Kurta Schwittersa”)
3 Karolina
Lorek („Prochem
jesteś”, „Wolken wg Hugo Balla”)
4 Mani
Mehrvarz („Starałem
się pozostać wierny tekstowi”)
5 Grigorij
Popov („Studnia
bez dna”)
6 Michał
Strychowski („DADA czarownica wg Hugo
Balla”)
7 Michalina
Targosz („Światło
księżyca wg Guillaume Apollinaire”)
8 Katarzyna
Wąsowska („Totenklage
wg Hugo Balla”)
Rzutnik 2
1 Joanna
Adamczewska („Acoustic books”)
2 Tomasz
Wilmański („EMOH”)
Książki:
1Joanna
Adamczewska („Acoustic book”)
2 Katarzyna
Bogusz („Europa
kobiety”)
3 Daria
Grabowska („Kalendarz
na…”)
4
Aleksandra Jurek („Alprazolamum”)
5 Evgieniia
Klemba („Krasnyj”)
6 Daria
Kruszka („Kalendarz
na…”)
7 Barbara
Melnyk („Speciei
pericula critica”)
8 Viktoriya
Pidhurska („Nić”)
9 Grigorij
Popov („Krzyk
i szept”)
10
Katarzyna Śpikowska („SZA”)
11
Michalina Targosz („Dialog”)
12 Tomasz
Wilmański (…………………………)
13 Weronika Wronecka („Krótki słownik
filozoficzny”)
|


|
|
|
Odszedł Wojciech Piotr Kwiatek,
Wielki Przyjaciel Galerii Działań i artystów skupionych wokół tego
miejsca.
Do prowadzonej przez siebie audycji
w radiu Wnet „Smaki i niesmaki” zapraszał wielu artystów, z którymi
prowadził
ciekawe i twórcze rozmowy. Autor licznych tekstów publicystycznych
dotyczących sztuki
współczesnej
a także książek poświęconych innym zjawiskom kultury:
„Kretowisko”, „Obywatel”, „Słaba płeć”, „Za żadne pieniądze”, czy
„Akrobaci i
kuglarze”.
Uroczystości pogrzebowe
odbędą się w
poniedziałek 10 lutego o godzinie 11 00 w kościele św. Zygmunta przy
pl.
Konfederacji na warszawskich Bielanach.
|

|
|
|
Warszawska
Nagroda Edukacji Kulturalnej za 2019r
II miejsce otrzymała Galeria Działań za projekt „Wielość
rzeczywistości. Wystawa o nas i Muzeum”
|

|
|
|
Wstecz
|