16.10 - 04.12.2020r.
|
|
|
|

|

|
„Pocztówka z Zacisza”, 2018, akryl,
płótno, 100 x 100 cm
|
"Ulica
Mleczna", 2019, akryl, płótno, 130 x 120 cm
|

|

|
"Obiekt zamknięty", 2017, akryl,
płótno, 150 x 100 cm
|
"Dom na wygnance II", 2019, akryl,
płótno, 160 x 120 cm |

|
|
"Rysunek na
plamie", 2019, akryl, płótno, wym. 70 x100 cm
|
|

|
|

|
|

|
Fragment
wystawy Fot. Paweł Gutowski |
|
Fragment
wystawy Fot. Paweł Gutowski |
|
Fragment
wystawy Fot. Paweł Gutowski |
|
|

|
|

|
|
|
Fragment
wystawy Fot. Paweł Gutowski |
|
Fragment
wystawy Fot. Paweł Gutowski |

|
|

|
|
|
Fragment
wystawy Fot. Paweł Gutowski |
|
Fragment
wystawy Fot. Paweł Gutowski |
|
|

|
|

|
|

|
Otwarcie
wystawy Fot. Paweł Gutowski |
|
Otwarcie
wystawy Fot. Jan Pieniążek |
|
Otwarcie
wystawy Fot Piotr Kaczyński |
 |
|

|
|

|
Otwarcie
wystawy Fot Piotr Kaczyński |
|
Otwarcie
wystawy Fot. Jan Pieniążek |
|
Fragment
wystawy Fot. Paweł Gutowski |
|
|

|
|

|
|
|
Otwarcie
wystawy Fot. Jan Pieniążek |
|
Otwarcie
wystawy Fot. Jan Pieniążek |
|
|
|
|
|
Sposób, w jaki wyraziście rysunkowe obrazowanie pojawia
się w malarstwie Joanny Mrozowskiej, jest najbardziej
charakterystycznym walorem jej twórczości, tworzy jej specyfikę,
szczególnie, że artystka posługuje się bardzo różnymi rodzajami
rysunku i nadaje im różne znaczenia.
Nakreślone farbą na jej obrazach rysunki mogą sprawiać
wrażenie szkicowych, bo mają w sobie sugestywną prostotę obrazowania:
tworzy je zwykle kilka zdecydowanie poprowadzonych linii tylko
nieznacznie różniących się grubością. Jednak w
tej prostocie dostrzec można na tyle syntetyczne ujęcie
przedstawionego motywu, że niejednokrotnie mamy do czynienia właściwie
ze zwięzłymi znakami, niemal piktogramami (przedstawieniami pojęć) a
czasem są one wręcz ideogramami
(przedstawieniami idei, jako sposobów rozumienia pojęć). Rozległe,
najczęściej jednolite, powierzchnie barwne na obrazach wzmacniają przez
kontrast wymowę rysunków.
Rysunkowe obrazowanie w malarstwie Joanny Mrozowskiej
objawia się w na tyle zróżnicowanych postaciach, że jej obrazy można
wyobrazić sobie jako tworzące łącznie rodzaj szerokiego spektrum
rozpiętego między dwoma biegunami:
dwiema postawami poznawczymi i odpowiadającymi im dwiema malarskimi
strategiami.
W jednych obrazach dominuje to, co określiłbym jako
„spostrzeżenia wizualne (wzrokowe)” w odróżnieniu od tych, w których
zdecydowanie bardziej dominują „spostrzeżenia mentalne (pojęciowe)”. I
właśnie spotkanie (i przenikanie się) tych
dwóch wątków jest zasadą organizującą pokaz w Galerii Działań. Nie
znaczy to, że obrazy na wystawie ułożone zostały w spektrum
uporządkowane od jednego bieguna do drugiego, bowiem nie zamierzaliśmy
przedstawiać na niej suchego wykładu
o typologii tego malarstwa, lecz umożliwić oglądającym osobom
wyobrażenie sobie tego spektrum, a właśnie ono jest z pewnością
wyjątkowo nośnym i najbardziej zasadniczym (choć przecież nie jedynym)
atutem twórczości Joanny Mrozowskiej.
Pocztówka z Zacisza
najbliższa jest chyba „spostrzeżeniom wizualnym”, a Rysunek na plamie –
„spostrzeżeniom mentalnym”. Natomiast obraz Obiekt
zamknięty wydaje się być dokładnie na granicy tych dwóch wątków czy
strategii, należy jakby
do ich obydwu; pokrywające całą powierzchnię obrazu ukośne krzyżujące
się kreski to zarówno pojęciowy znak zamknięcia, jak i niemal
realistyczny rysunek z natury ukazujący siatkę ogrodzenia. Inaczej
spotkanie wspomnianych dwóch wątków
zrealizowane jest w Domu na Wygnance II, w którym współistnieją
dwa rodzaje malarskiej przestrzeni: czysta i logiczna forma w
przestrzeni pojęciowej zdaje się niemal drwić z bieda-formy domu
przedstawionego w przestrzeni bazującej na spostrzeżeniu
wzrokowym.
Prezentowany wybór obrazów (z lat 2014 – 2019) pozwala
dostrzec istotną część zakresu spektrum, w jakim porusza się
artystka. Zwróćmy przy tym uwagę, że obrazy wykorzystujące przede
wszystkim „spostrzeżenia wizualne” też mają w sobie
wyraźny rys redukcyjnego malarstwa, korzystają ze zwięzłości,
lapidarności języka plakatu tak, by przedstawione motywy zyskały rangę
metafory (czy może raczej metonimii), zachowując jednakże wiele cech
wizerunków konkretów, bycia zapisami realiów.
W wątku bardziej abstrakcyjnym dostrzegam operowanie
prostymi znakami zmierzającymi do uchwycenia tego, co jest najbardziej
prostą wizualnie ideą domu. Dochodzi tu do głosu, jak sądzę,
wieloletnie doświadczenie zamieszkiwania artystki
w warszawskiej dzielnicy Zacisze, dzielnicy małych (i mało
efektownych) jednorodzinnych budynków. Domy na Zaciszu to często
po prostu „komórki” (taki tytuł nosi jeden z obrazów na wystawie) –
trywialne (ale wolnostojące) pojemniki do mieszkania,
a jednak właśnie w ich formie artystka dostrzegła wciąż najbardziej
rozpoznawalny znak domu, choć zapewne dla większości mieszkańców miast
wyobrażenie domu to dziś po prostu ileś metrów powierzchni w
bloku.
Prezentowany na wystawie zestaw obrazów umożliwia
zobaczenie, jak od przedstawiania realnych obiektów-domów uwaga
artystki przechodzi do znaków pojęć bardziej abstrakcyjnych, ale równie
dobrze ten proces możemy widzieć w odwrotnym
kierunku: od abstrakcyjnych form domów do tych realnych. Jedyny obraz
na wystawie nie przywołujący formy domu to Biały konwój, jest on jednak
ważny, bo pokazuje, na przykładzie innego motywu, tę charakterystyczną
dla artystki umiejętność
zespolenia spostrzeżenia wizualnego ze spostrzeżeniem pojęciowym. A
jednocześnie taki konwój, trochę jak ze snu, nietrudno wyobrazić sobie
jako cyklicznie powracający element otoczenia dzielnicy Zacisze.
Formy i wykorzystane motywy w obydwu wymienionych
malarskich wątkach są tak mocno zakorzenione w doświadczeniu wizualnym
wynikającym z wieloletniego przybywania w tej części Warszawy, że
zdecydowaliśmy się wystawę
zatytułować „Pocztówki” z Zacisza. Sugerujemy w ten sposób, by i na te
bardziej abstrakcyjne obrazy spojrzeć jak na widoki (już nie wzrokowe
lecz myślowe) tej specyficznej przestrzeni urbanistycznej.
Ciekawe, że domy na obrazach Mrozowskiej przedstawione są jako obiekty,
które zarówno zapewniają pewne minimum bezpieczeństwa, jak i stanowią
rodzaj zamknięcia-pułapki. Ten aspekt stał się dla nas szczególnie
aktualny w czasie pandemii.
Grzegorz Borkowski
kurator wystawy
Joanna Mrozowska
(ur. w 1976 roku w Warszawie) studiowała na wydziale malarstwa Akademii
Sztuk Pięknych w Warszawie; dyplom z malarstwa za pracę Miasto obroniła
w 2004 roku w pracowni prof. Mariana Czapli,
zaś aneks z malarstwa ściennego w pracowni prof. Edwarda Tarkowskiego;
po studiach doktoranckich, rozpoczętych w 2015 roku, otrzymała tytuł
doktora na wydziale malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w
2019 roku.
Joanna Mrozowska -
"Pocztówki" z Zacisza, malarstwo
|
Wstecz
|