|
Pracownia
działań multimedialnych to miejsce szczególne. Studenci mają tu szansę
na realizację swoich pomysłów w tych wszystkich mediach sztuki, które
nie są czystym malarstwem, grafiką, rzeźbą czy fotografią. Tworzą
prace łączące różne media i różne formy przekazu: obraz, słowo,
dźwięk, ruch.
Jednym z przykładów tego typu prac są książki artystyczne. Łączą
treść zapisaną słowami z obrazem. Czasem zbliżają się do rzeźby,
czasem do grafiki. Specyfiką książki artystycznej jest to, że wymaga
aktywności odbiorcy. Żeby ją poznać w pełni, oglądający musi taką
książkę wziąć w rękę, poczuć ciężar, fakturę powierzchni. Musi
ją otworzyć, przekartkować, zagłębić się w lekturze.
Równolegle
z książkami - przedmiotami fizycznymi - powstają książki wirtualne,
które można oglądać na ekranie komputera. Często są to animacje połączone
z dźwiękiem, zwykle również, podobnie jak „realne" książki,
wymagają aktywności oglądającego, zapraszają go do kliknięcia,
zmiany jakiejś części.
Innymi ciekawymi obiektami są krzesła. Zadaniem studentów było
przekształcenie zwykłego krzesła w obiekt artystyczny, pokazujący
ich osobowość. Jednocześnie jednak krzesło miało zachować swoją
funkcję użytkową, aby można na nim siedzieć. Powstałe obiekty często
zadziwiają pomysłowością i ciekawą formą plastyczną, jednak
studenci rzeczywiście siedzą na nich podczas zajęć.
Wiele
ćwiczeń w pracowni dotyczy łączenia - łączenia technik, mediów, świata
realnego z wirtualnym, ludzi i rzeczy. Przykładem takiego zadania jest ćwiczenie
„Ja w przedmiocie". Są to komputerowo wykonane collage,
łączące twarz z jakąś rzeczą. Jest to wizualna wersja ćwiczenia
rozwijającego kreatywność, w którym trzeba dokończyć zdanie: „Jestem
jak ..., ponieważ ...". Daje to studentom okazję do autorefleksji i
określenia siebie.
Oprócz działań stricte artystycznych, studenci w pracowni działań
multimedialnych projektują oraz realizują warsztaty
edukacyjno-artystyczne dla dzieci, młodzieży i dorosłych. Warsztaty
przeprowadzane są w szkołach, ośrodkach kultury, podczas imprez i
projektów edukacyjnych. Dokumentację działania stanowią plansze oraz
materiały zamieszczane w internecie.
Powyżej opisane zostały tylko niektóre z wielu różnorodnych ćwiczeń
i realizacji studentów pracowni działań multimedialnych.
Po więcej informacji zapraszamy na stronę pracowni: www.multimedia.asp.lodz.pl
Prowadzący
pracownię prof. Wiesław Karolak
oraz
asystenci: dr Maciej Jabłoński, mgr Małgorzata Górska.
|